pátek 17. září 2010

Čaj o páté...


Je libo šálek čaje? Sypaný bylinný čaj Rooibos ze suchých květů ibišku, vřesu, máty, kousků jahod a melounu jsem dnes odpoledne připravila nejen pro moji dobrou známou, ale i tak trochu virtuálně pro vás....
Zdravím tedy všechny milovníky čaje!

Počasí je docela pěkné, sluníčko nám k malé podzimní siestě na zahrádce docela přeje a tak se teď byť jen na malou chvíli přenesme za tímto názvem do doby dávno minulé i tady...

"Čaj o páté" kdysi před sto lety představoval anglický zvyk odpoledního setkání "o páté" "Five o´clock" a dostal mimo Anglii i řadu podob.Ve velkoměstech na počátku 20.století začaly rychle vyrůstat nové kavárničky a restaurace..."Čaj o páté" byl nejen zpestřením společenského života, ale i další výzvou k módním přehlídkám už kolem roku 1909 a setkávání...

A jakkoliv se v těchto dýcháncích hodně koketovalo, pomlouvalo a kritizovalo nejen známé osobnosti, hlavní snaha byla oslnit a zastínit svoji toiletou všechny ostatní přítomné...Ty pražské dámy však nikdy nezůstávaly pozadu za těmi z Paříže.

Takže nejen odpolední setkání, ale i "Soirée" tedy "večírek" se bez vysoce společenského oblečení neobešel. Tenkráte se při této příležitosti mohly matky chlubit svými dcerami, dcery svými toaletami, muži mohli zazářit zas v roli galantích a zábavných společníků. Mladí se pod očima rodičů seznamovali, matky hodnotily módu i "partie" vhodné ke sňatku, otcové uzavírali obchody...Každá doba měla své pro a proti, své nádherné ať už poetické romantické kouzlo...Rozhodně se při setkání více hovořilo, více muzicírovalo a mnohem méně popíjelo nežli při podobných večírcích dnes...

Dopřejte si tedy i vy pokud možno příjemnou chvíli se svými přáteli, milým člověkem nebo malé "Soirée" s dobrým šálkem čaje, ať už bylinným nebo ovocným...Pěkný večer a krásný podzimní víkend!

24 komentářů:

  1. Ahoj Soni, krasne...poucne...ja mam caj o piatej dnes cely den :) kedze som chora a potrebujem ohriat svoje vnutro :)
    Spravila si krasne foto...:)

    OdpovědětVymazat
  2. Soni,
    hezky jsem si dnes u tebe početla a fotky jsou moc krásné!!!
    krásný víkend
    Jarka

    OdpovědětVymazat
  3. Zuzi,děkuji i za zprávičku!I já mám někdy čajové orgie celé dny,hlavně v práci.Na nachlazení a proti chřipce je výborný čajík ze šípku,trnek nebo plodů z černého bezu.Má vysoký obsah vitamínu C.Takže v šálku čaje,léčivá síla je...šalvějový je také dobrý na nachlazení,je proti virům a bakteriím.Přišel ten pravý podzimní čas louhovat a louhovat...Přeji brzké uzdravení!Soňa

    OdpovědětVymazat
  4. Jaruško moc děkuji,dnes byl krásný den a já měla opravdu pěkně strávené odpoledne na zahradě.Kdyby takových zářijových dní se sluníčkem bylo více...Pěkný víkendík!Soňa

    OdpovědětVymazat
  5. Soničko, to je nádhera - fotky, tvůj čajový servis, rooibos (který miluju) a nádherné čtení. Na chvilku jsem si představila, jak bych pro svoji dceru takhle hledala partii...:o)
    Mějte všichni u vás krásný víkend, moc zdravím Helena

    OdpovědětVymazat
  6. Helenko,tak ráda Tě tu vidím...děkuji Ti za moc milá slova a pěkné řádky.Čajový servis mám po mé babičce.Dnes jsem ho oprášila a po dlouhé době použila právě pro toto dnešní odpoledne.Takové romantické vzory jak vidím jdou opět do módy...Páteční večery teď trávíme v taneční,takže i já si představuji jak vybírám partii...Je to sranda,ale zatím se nám žádný elegán nelíbí. :o) Měj se krásně a prima víkend! Soňa

    OdpovědětVymazat
  7. A co vy, holky, taky jste prokleply všechny známé ?????!
    Čaj o páté zkráceně Čaje, u nás bývaly nedělní tancovačky.Když jsme jeli někam na rodinný výlet, tak jsme museli být včas doma, neboť tatík šel hrát .( pozn: byla to 60- 70 léta)
    Měj se pěkně
    jaromila

    OdpovědětVymazat
  8. Hezký večer Soni, krásná povídání, nádherné fotky. Musela to být pohodová a klidná doba, z našeho pohledu romantika ... Podzim mám ráda i proto, že mám ráda čajové chvilky doma, když přijdu z venku a zahřeji se pořádným hrnkem čaje.
    Přeji slunečný a pohodový víkend, Jitka

    OdpovědětVymazat
  9. Jaromilko,děkuji moc za komentář.I můj tatík chodil hrát do kapely,na klarinet.Pochází z vesnice,kde v té době Čaje byly snad jedinou tancovačkou.Naši na ně rádi vzpomínají...Já je bohužel nezažila...Pěkný zbytek večera Soňa

    OdpovědětVymazat
  10. Jituš,moc děkuji i za návštěvu.Určitě to byla krásná doba,mělo to své kouzlo...Páni nosili cylindry,hodinky na řetízku ve vestičce,kožené rukavičky,hůlky a "psí dečky" Dámy zas nosily nádherné róby,klobouky s pery a slunečníky...Dobrý čajík v tyto dny začíná být opravdu aktuální...ať už připravený z bylinek nebo ovoce.Prohřeje tělo a postará se o velmi příjemný pocit.Také ho mám ráda...Krásný víkend!Soňa

    OdpovědětVymazat
  11. Čaj o páté byl krásný zvyk.Váš čajový dýchánek jsi nám krásně nafotila.
    Ale vypadá to,že obliba v pití čaje a různých čajových obřadů se zase zpátky vrací.Chodit do čajoven je teď velká móda mezi mladými.Naše Tánička dneska šla do čajovny poprvé obsluhovat-tak doufám,že dopadne dobře.
    Přeju krásný zbytek víkendu.B

    OdpovědětVymazat
  12. Blani,děkuji moc za zprávičku...Určitě se to vrací a je to dobře.Já byla s manželem zatím v čajovně jen jednou a to v Praze.Už při vstupu na mne dýchla nejen vůně teplé mandlové medovinky,ale i taková pěkná atmosféra...všude byly zapálené solné lampy a voněly svíčky.Bylo tam velmi příjemně a útulno.Přeji tedy vaši Táničce hodně štěstí na dobré lidi a ať se jí v čajovně líbí,tak jako mně...Krásný večer Soňa

    OdpovědětVymazat
  13. Teda Soni, aké krásne fotky a rozprávanie! Ja som čajíčkárka aj s mojim manželom, krátko po svadbe sme si dokonca vďaka tomu zažili aj také malé/milé trapasy, keď k nám prišla návšteva, čakala kávu a mi sme doma nemali ani zrnko:)
    Tiež radi chodíme do čajovien, i keď s krpcami sme to trochu obmedzili... A je to aj taký môj malý sen - mať vlastnú čajovňu s koláčikmi, s poličkami plnými kníh, s bylinkami voľne visiacimi, ...áááách:)Gabi

    OdpovědětVymazat
  14. Ahoj Soni,
    hezké počteníčko. I servis je kouzelný.
    Taky začínáme na podzim více čajovat a rooibos máme rádi s jakoukoliv příchutí.
    Když jsme bydleli v Krumlově, tak pod námi v obrovském sklepě byla čajovna. Některé čajíky byly dobré, možná jejich chuť umocňovala atmosféra a podávání čaje, ale některé čajíky byly jako spařené seno...chichííí...asi jde o zvyk.
    Ahojky a měj se fajn.
    Lenka.

    OdpovědětVymazat
  15. Gábinko,moc děkuji za tak krásný komentář a těší mne,že přišla další čajíčkářka :o) Musím také přiznat,že mám doma spoustu čajů,ale ani zrnko pravé kávy,jen instant.Bohužel u nás v městečku žádnou čajovnu nemáme,zato máme nádherný malý obchůdek"Čajíček"kam moc ráda chodím...je kouzelný a tak voňavý nejen se spoustou čajů,ale i konviček a voňavých polštářků.Přeji nejen krásnou neděli,ale aby sen se stal jednou skutečností...Soňa

    OdpovědětVymazat
  16. Leni,také čaruješ?Chtělo by to nějaký čajík na spaní...máš pravdu,někdy je krásný stylový interiér,ale horší je právě ta nejdůležitější kvalita.Jde opravdu asi o zvyk...některé samotné louhované bylinky,co si budeme povídat,jsou na chuť příšerné,ale za to mají cenné látky pro tělo.Pro nás ženy je prý nejlepší léčivka"Kontryhel obecný",který výborně pročisťuje...tak nějaký ještě nasuším.Měj se krásně...Soňa

    OdpovědětVymazat
  17. SONIČKO, HEZKÉ ČTENÍ .ÚPLNĚ JSEM SI DŘÍVĚJŠÍ DOBU VYBAVILA ...A PŘÍTOMNOST TAKY .
    JÁ MÁM VELICE RÁDA ČAJ ČERNÝ .
    POHODIČKOVÝ DEN .BOHDA

    OdpovědětVymazat
  18. Děkuji Bohdanko,nejen za milé psaní.Jsem moc ráda za návštěvu.Černý čaj je také moc dobrý,hlavně ten kvalitní se nedá ničím nahradit.Vzpomínám si když mi naše Pavča přivezla z Anglie pravý černý sypaný čaj.Byl opravdu tak moc dobrý...Každá máme ten svůj oblíbený...v zimě nás zahřeje,v horku zchladí a ve dnech kdy chybí nálada zase i povzbudí...Pěkné nedělní odpoledne!Soňa

    OdpovědětVymazat
  19. Soničko mooooc zdravím,nádherný porcelán a čajíček se musí pít sám a s láskou z takové krásy,krásný podzim j-lasečka

    OdpovědětVymazat
  20. Janí,děkuji moc za návštěvu tady u mě a za tak krásný komentář.Udělala jsi mi velkou radost...servis je památeční a tak ho používám opravdu jen svátečně.Krásný podzim i Tobě!Soňa

    OdpovědětVymazat
  21. SOni, děkuji Ti a vážím si náštev u mne... Máš krásný blog plný inspirace, ale co je důležitější ,to, že vše děláš od srdíčka!
    Děkuji já Tobe !!!

    OdpovědětVymazat
  22. Marionetko,moc Ti děkuji za milou návštěvu i pochvalu a za tak krásná slovíčka...velice si jich vážím.Přeji krásné dny,Soňa

    OdpovědětVymazat
  23. Soni, ty jsi mně dojala, můj tatík taky hrával na klarinet a saxík (ještě příležitostně hraje)
    měj se moc pěkně
    Jaromila

    OdpovědětVymazat
  24. Jedním slovém - "nádhera" tvořena srdíčkem, opravdu je to pastva pro oči i pro srdíčko :-)Přeji Vám stále tak krásné tvořivé nápady, je to úúúúžasné. Hodně mě vaše práce Soničko inspiruje.

    OdpovědětVymazat

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails