neděle 27. února 2011

Čerstvý chleba dej nám dnes...

Ahoj, dobrý den všem!

Vůně v babiččině kuchyni a zlatavý bochník chleba čerstvě vytažený z pece starých kamen je dnes už pro mě jen vzpomínkou...a tak jsem si ji dnes ráno tak trochu oživila a pustila se do pečení mého prvního bochníku. Recept na tento chléb jsem našla doma ve starém kalendáři a moc se mi zalíbil...snad i pro svoji opravdu jednoduchou přípravu.

Nádherná vůně se valila po celém domě. S radostí mohu napsat, že se povedl. Je voňavý, křupavý a moc dobrý..
...i jen tak s máslem a bylinkami. Určitě ho budu péci častěji.
O recept se s vámi ráda podělím. Jen jsem si ho malinko upravila a použila i mouku celozrnnou.




Recept:
Smícháme v míse 1/2 kg hrubé pšeničné mouky a
250g hladké pšeničné mouky a
250g celozrnné žitné mouky
5 lžiček soli, 3 lžičky kmínu a 5 dl vody.
Z jedné kostičky droždí, 1 lžíce práškového cukru a 1 dl teplé vody necháme vzejít kvásek a přimícháme ho do těsta a hněteme. Těsto necháme na teplém místě kynout asi půl hodiny. Když těsto zdvojnásobí velikost, znovu ho prohněteme. Z těsta uděláme kulatý nebo oválný tvar a dáme ho na hrubou moukou poprášený plech, přikryjeme a necháme opět kynout asi hodinu. Nakynuté těsto nožem nařízneme, potřeme vajíčkem a vložíme do předehřáté trouby na nejvyšší teplotu. Pečeme 15 minut, poté teplotu stáhneme na nejnižší stupeň a pečeme ještě 45 minut. Upečený chleba potřeme štětcem namočeným ve studené vodě a je hotovo. Užijte si krásný zbytek neděle!
Moc vás zdravím...

12 komentářů:

  1. Ahojky Soni,

    teda, cítím tu vůni až sem. Čerstvý chléb miluji. Já ho ještě nikdy nepekla, ale určitě vyzkouším. Děkuji za recept. Vypadá víc než lákavě. Dobrou chuť.

    Pohodový den. Eva

    OdpovědětVymazat
  2. Jistě chlebík i nádherně voní. Ukládám si recept na vyzkoušení.
    Krásnou neděli

    Věrka

    OdpovědětVymazat
  3. Soni, chlebík vypadá mňamózně. Také jsem kdysi pekla v troubě, ale poslední dobou využívám pekárnu. Není nad domácí chléb. Četla jsem vychytávku, že je dobré dát do trouby při pečení nádobku s vodou...chléb tolik nevysychá. A chléb jsem místo vajíčka potírala několikrát během pečení slanou vodou.
    Měj se hezky. Lenka

    OdpovědětVymazat
  4. Soničko, ty jsi tak šikovná hospodyně !
    Já jsem starý kus, ale na chleba jsem si ještě netroufla...
    Úplně cítím tu vůni a polykám naprázdno...
    měj se fajn
    jaromila

    OdpovědětVymazat
  5. Soničko, moc se ti povedl, voní až sem! Jsi prostě dokonalá hospodyňka, už pečeš i chleba!
    Jako vždycky si všechno báječně vyfotila.
    Pohodový večer i celý nový týden.
    Moc zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
  6. Soni, hezký večer, ten chleba je krásný na pohled, a určitě moc dobrý, hned bych se zakousla, protože není nic lepšího než čerstvý chleba posypaný solí...:-) Petra

    OdpovědětVymazat
  7. Evi, Věrko, Leni, Jaromilko, Helenko a Petruš,už jsem tady a mockrát vám děkuji za tak krásné komentáře, dobré rady a slova pochvaly, které jste mi zanechaly. Měla jsem z pečení trochu obavy, ale nakonec se mi na poprvé opravdu povedl a je už snědený :o) Pochutnali jsme si na něm i k svačině a večeři. Ještě musím napsat, že to až tak žádná věda není,jak jsem si myslela.Já pekárnu nemám, takže vše dělám ručně a peču v elektrické troubě :o)Zkuste ho! A ještě si ho před pečením můžete posypat podle chuti- třeba semínky slunečnice, sezamu nebo ještě kmínem. Receptů, jak na něj, je opravdu spoustu, ale já nakonec zvolila ten docela jednoduchý ze starého kalendáře. Hezký večer,Soňa

    OdpovědětVymazat
  8. Soničko, voní až k nám a vypadá nádherně. Hned jsem dostala chuť na domácí chlebík. Babička taky pekla a byl úžasnej, já peču jen v pekárně, ale asi půjdu tvojí cestou a tenhle zkusím. Krásné pondělí, Lucka

    OdpovědětVymazat
  9. Lucinko moc děkuji... i za velmi milá slova! Já pekárnu nemám. Někdy o ní i uvažuji, ale nevím jestli to bude pro mě to pravé :o) Sice peču často a ráda, ale nových věcí se docela bojím. Moje mamka mi vždy říká, že jsem se pobabila :o))Krásné dny plné pohody a ať se chlebík povede, Soňa

    OdpovědětVymazat
  10. I wish i could smell this bread !!!......yammie...happy week.....and taste ofcourse !!! hahahah!!...love Ria...xxx...

    OdpovědětVymazat
  11. Krásný a pohodový týden Soničko, smekám před Tvou dovedností, chléb vypadá mňamózně a jistě tak i chutná! :-) Jsi velká šikulka a jako vždy skvěle nafoceno :-)

    OdpovědětVymazat
  12. Soničko, chlebík sa Ti vydaril, tú vôňu cítim až tu, slinky mi tečú a pekne si napísala "náš každodenný pokrm"
    krásny večer
    Emily

    OdpovědětVymazat

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails