středa 6. dubna 2011

Voňavé medové zlato...

Ahoj,dobrý den!
Perníčky právě dopečené provoněly krásně celý dům. Miluji tu čerstvou vůni...
Žádné jiné pečivo nedokáže tak pošimrat nos a tak upoutat zrak jako voňavé různě vytvarované perníčky. Neodmyslitelně patří v zimě k Vánocům, na jaře k Velikonocům.

Perníčky jsou oblíbenou pochoutkou již řadu let. Uvádí se, že historicky první perníky byly upečeny v německém Norimberku. U nás jsou ty nejznámější pardubické perníčky...





Zkráceně...První perníky se vytlačovaly do forem. Formy z pálené hlíny postupem času vytlačily formičky dřevěné. Říkalo se jim "kadluby". Formy se dříve zhotovovaly z hruškového dřeva, které se hodilo nejlépe. Někdy se používalo dřevo švestkové, třešňové, lipové i bukové. Tenkráte se perníkové těsto s pravým ostrým kořením (pepř, zázvor, kardamom a šafrán) dělalo velmi tuhé, které bylo potřeba vtlačit do nádherně vyřezávaných forem, která se předem vysypávaly hrachovou moukou. Ta právě perníčkům zaručila jejich pěknou hnědočervenou barvičku. Pro lesk se upečené perníčky potírali višňovým klihem. Staré perníky se právě nezdobily. Ozdobou byly tvary a lesknoucí se povrch. První zprávy o výrobě jsou kolem roku 1330...Od starodávného tištěného perníku, protože právě on symbolizuje návrat k nejen vánočním tradicím o několik stovek let zpátky. A já jsem si to vytlačované krásně vyzkoušela už cvičně, právě teď, v období Velikonoc...
Musím, ale napsat, že raději zůstanu u osvědčeného vykrajování plechovými formičkami. Je to o poznání rychlejší a snadnější ...

Dnes se pečou perníčky i pro radost...a receptů je velké množství. Už tenkráte se recepty dědily z generace na generaci. Základem je ovšem stále "VČELÍ MED"!

Můj recept:
700g hladké mouky
200g moučkového cukru
130g másla
200g medu
3 vejce
1/2 kypřícího prášku do perníku
l lžička sody
1 lžíce perníkového koření
1 lžíce kakaa
Všechny sypké ingredience smícháme dohromady a pak pomalu vmícháme rozpuštěné máslo s medem. Pěkně vypracujeme těsto a necháme nejméně jeden den odpočinout.
Moc Vás zdravím!

16 komentářů:

  1. Soni, ta formička má krásný motiv. Úplně jsi mě inspirovala, že na velikonoce taky upeču pár perníčků, u nás frčí nezdobené...klukům tak nejvíc chutnají...jejich pečení je pro mě relax, proto je ráda peču. Tak děkuji za inspiraci, možná se do nich pustím o víkendu, ikdyž mám recept, kdy se můžou jíst hned, a taky mi je ti moji raraši ujídají ještě teplé z plechu...;) Hezký den. Peťa

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Péti! Ano, je to relax a potěšení. Já je peču každým rokem...pro nás a pro koledníčky. Velké upečené zajíce jim dávám k vajíčkům místo bonbónů. Nevím, možná je letos asi zdobit nebudeme...ale musím je také schovat :o)nebo budu péct znovu :o) Ke zkoušce vytlačovaných mne vlastně donutily moje holčiny, když jsem od nich dostala formičku. Ale musím napsat, že se mi moc nedařily. Motiv není moc vidět. Těsto pro to nemám asi tak tuhé :o( Radši zůstanu u klasiky. Tak ať se perníčky povedou...Hezký zbytek dne, Soňa

    OdpovědětVymazat
  3. Soničko, tak ti pardubanda děkuji za krásné povídání o perníku! Od tebe na mě vždycky dýchne tak nádherná domácí pohoda, že se mi nikdy nechce odejít. Děkuji! Pečení se ti báječně povedlo, ten vytlačovaný je jak perníkového muzea, krása!
    Pohodový zbytek dne, moc zdravím Helena

    OdpovědětVymazat
  4. Hi Sonia
    Theese cookies look just lovely.
    I have to translate your recepie and try to make them.
    Have a really nice evening.
    Best Regards
    Jessica

    OdpovědětVymazat
  5. Yammie cookies !!......happy evening....enjoy !!! love Ria....xxx...

    OdpovědětVymazat
  6. Helenko,už jsem tu a děkuji Ti za krásný komentář. Moc jsi mne potěšila. Jojo...Váš pardubický je nejznámější :o)a je jistě velmi dobrý. Trocha zajímavého povídání mám vytažené z internetu... Vytlačované perníčky nejsou až taková práce, ale zřejmě to bude chtít jiné těsto, tužší. Po upečení se mi motiv docela ztratil....Moc tě zdravím a přeji krásný večer,Soňa

    OdpovědětVymazat
  7. Dear Jessica,

    I hope the translation is good recipe succeeds.

    Perhaps try gingerbread and you will love it.

    Thank you for the lovely lines and visit!

    Beautiful evening, Soňa

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj Soni,
    perníčky sa Ti teda vydarili, aj ja mám rada ich vôňu, samozrejme aj chuť. Určite ich vyskúšam aj podľa Tvojho receptíku.
    A nádherne si ich naaranžovala...
    Pekný večer!
    A.

    OdpovědětVymazat
  9. Co je dobré tyto cookies! Tento recept je třeba vyzkoušet! Brzy se uvidíme!

    OdpovědětVymazat
  10. Dear Ria, very well thank you and wish you a wonderful evening.

    Sincerely, Sonia

    OdpovědětVymazat
  11. Milá Adi, mockrát děkuji za návštěvu a milá slova pochvaly. Perníčky musí být :o)to by mi rodinka neodpustila :o) Tu vůni mám opravdu moc ráda...a nejen tu, také čerstvého chleba a koláčů :o)) Přeji hezký večer a ať se perníčky povedou :o)...Moc pozdravů a hezký večer, Sońa

    OdpovědětVymazat
  12. Soni, perníčky zavoněly až k nám. Ta formička je nádherná ♥. U nás perníčky moc oblíbené nejsou, ale máš jinej recept, tak ho možná prubnu, třeba jim zachutnají :)
    Krásný večer, Lucka
    P.s.: máš u mě překvapení.

    OdpovědětVymazat
  13. Vůně mě přilákala, Soničko.. nemám slov... jak jsem napsala.. perníčky voní až k nám, formička je kouzelná, Tvé podání na fotkách POHÁDKOVÉ...ještě i historii stihneš popsat... a Tvé závěrečné srdíčko.. aaach *** Přeji krásné dny plné slunce

    OdpovědětVymazat
  14. Sonicko, pernicky mate vystavni a z tech fotek primo voni. Me ale nejvice zaujala ta kytka, je nadherna, ty narcisky maji prekrasnou barvu. A mate ji velice pekne dozdobenou. Preji krasny den, Katerina

    OdpovědětVymazat
  15. Kiitos jälleen kauniista kuvistasi, jotka ovat niin kauniita kuin olla ja voi Sinulla on kauniit ajatukset kuvatessasi. Leivonnaisissa on kauniita koristeita mm. sydämin antaen rakkauden tunnetta kevääseen. Itsekkin leivoin kukkoja, kun minulla on sellainen muotti. Valkoiset kukat ovat myös a kaunista katseltavaa.

    Hyvää tätä päivää meillä täällä sataa ja on harmaata, mutta pian taas paistaa ainakin toivon niin.
    Hyvää kevään jatkoa!
    Sirkka&Rosa

    OdpovědětVymazat
  16. Soni, krásne rozprávanie s obrázkami:)Gabi

    OdpovědětVymazat

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails